Ledare

Checklista för ledare

Som ledare är du en viktig kugge - både som resurs och förebild - i Wings. Utan alla våra ledare skulle vår verksamhet inte fungera.

För att allt skall fungera på bästa sätt finns en del enkla och självklara regler/rutiner som du som ledare skall följa .

- Registrera närvaro i MyClub på samtliga träffar ni har med laget (träning, match, pizzakvällar ,julavslutning m.m. (MyClub-instruktioner)

- Informera spelare och föräldrar om exempelvis träningstider, matcher och annan viktig information via de kanaler som finns tillgängliga (tex hemsidan).

- Avboka träningtider som ni inte använder, tex vid jul-uppehåll, sportlov etc... Detta görs via mail till nina.hellquist@harryda.se (Fritid på kommunen)

- Anordna föräldramöten.

- Hålla medlemsregistret i MyClub uppdaterat med rättt spelare och rätt uppgifter så som e-postadress, personnummer och telefonnummer (Myclub-instruktioner).

- Se till att alla spelare betalar sin medlems- och träningsavgift (3 gånger gratis prova-på). Vilka som betalat/ej betalat kan du se i MyClub.

- Se till att samtliga spelare är licensierade (spelare skall finnas i ibis, Ibis-instruktioner). För licensiering kontakta it@landvetterwings.se. Ange för- och efternamn samt komplett personnummer på spelaren.

- Följa de policies som föreningen har för ledare och spelare (se våra policy-dokument under menyn Klubbinfo/Värdegrund-Policy).

- Hålla hemsidan uppdaterad med aktuell information om t ex träningstider och matcher (Instruktioner om hur hemsidan administreras (Myclub)).

- Gå på ledarutbildning avsedd för den ålderskategori du är ledare för (Info om aktuella utbildningar finns på förbundets hemsida www.gibf.se eller kontakta vår utbildningsansvariga utbildning@landvetterwings.se).

- Ta till dig den information som skickas till dig som ledare och som förmedlas på informationsträffar som anordnas.

- Var ett gott föredöme.

- Se till att ordning råder på träning och match (exempelvis matchprotokoll, sekretariat, material för träning eller match, sjukvårdsutrustning).

- Anmäla ditt lag till seriespel och cuper. Matcherna är höjdpunkten! Tänk på att man ofta måste vara ute i mycket god tid med anmälan till cuper.

- Informera föräldrar om bemanning av caféet. Varje lag får två tider/säsong (okt-mar) under seriespel samt en tid under Bästkustcupen (i slutet av september).

- Säkerställ att alla olika ansvarsområden täcks i laget (exempelvis tränare, kassör, caféansvarig, administratör).

- Hjälpa nästa träningsgrupp genom att lämna hallen som ni själva vill finna den.

Nedan ser du ungefärlig tidsplan för några viktiga punkter:

April

- Lag skall anmälas till höstens seriespel. Maila antalet lag efter begäran

Juni

- Träningstider för kommande säsong sätts

Augusti

- I samband med skolstart drar träningssäsongen igång, informera spelare/föräldrar i god tid. Uppdatera hemsida med rätt uppgifter om träningstider och träningsstart.

- Uppdatera medlemsregistret i MyClub så att rätt spelare finns där och att alla uppgifter till spelare och kontaktpersoner är korrekta (Namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer).

September

- Fakturor går ut. Spelare licensieras först efter att fakturan är betald. OBS! Ingen spelare får spela match utan licens.

Oktober

- Seriespelet för de som är anmälda till detta startar. Matcherna kan importeras till MyClub (Importera matcher till MyClub - instruktion!)

December

- Wings jul - Datum se information från föreningen.

Mars

- Seriespelet avslutas.

April

- Wings våravslutning - Datum se information från föreningen.

GLÖM INTE GÅ MED I VÅR FACEBOOK-GRUPP FÖR LEDARE - KLICKA HÄR! :)

Nyheter via RSS
Levererat av MyClub